به تازگی تهیه کننده بازی FIFA 13،آقای “نیک کنون” در طی مصاحبه‌ای با خبرنگار وی‌جی درباره چگونگی پیش‌رفت این بازی و انتظارات از آن ابراز خوش‌حالی کرد و گفت که از نظر او فیفا امسال پیش‌رفت خوبی داشت است.

.

.

خبرنگار وی‌جی:همان طور که می‌دانیم فیفا ۱۳ ماه آینده منتشر می‌شود؛چه قدر به اهداف خود رسیده‌اید و راضی هستید؟

“نیک کنوون”:ما سعی کردیم تغییرات زیادی در روند بازی صورت دهیم.با افزودن آیتم‌های جدید به گیم‌پلی نسخه جدید سری فیفا قصد داریم که فوتبالی واقعی و خوب را منتشر کنیم و اکثر این تغییرات در گیم‌پلی بوده‌اند.

برای مثال دفاع و حمله بازی‌کننده باید از این پس بیش از پیش حساب شده باشد و این امری اساسی در فیفا ۱۳ است؛با بهتر شدن هوش مصنوعی و رفع باگ‌ها نیز می‌توان به راحتی با یارن هم‌تیمی پاس‌گاری کرد و حرکات تیمی زیبایی انجام داد.

تمرکز ما بیش‌تر بر روی تقویت هوش مصنوعی در هنگام حمله است چرا که در فیفا ۱۲ این امر را در دفاع به سرانجام رسانده‌ایم.شما در فیفا ۱۳ می‌توانید فرار کنید و درخواست پاس از هم‌تیمی بکنید؛به هم‌تیمی دستور بدهید که در عمق حرکت کند و خلاصه کلی کار تیمی زیبا انجام دهیم.ما باید تغییرات زیادی را روی بازی انجام می‌دادیم تا مردم از ما راضی باشند و تکنولوژی جدیدی ارائه کرده باشیم.برای مثال موتور بازی‌سازی ما که با استفاده از آن فیفا ۱۳ را می‌سازیم یعنی “ایمپک انجین” بیار قدرت‌مند است و برای باز‌سازی هر چه بهتر یک زمین فوتبال فوق‌العاده به نظر می‌رسد

-تا چه حد هوش مصنوعی و تاثیرگذاری بازیکنان بر روی گیم‌پلی فیفا ۱۳ اثر داشته است؟

-بسیار زیاد!ما تلاش کرده‌ایم که فیزیک این بازی آن قدر خوب باشد که بعید باشد کسی از برخورد دو بازیکن و یک صحنه خطا بدش بیاید و فکر کند که صحنه مصنوعی است.رفتار‌های بازیکنان مختلف در زمین جالب توجّه است و حرکت‌های بدون توپ آن‌ها می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد.

پاس دادن در فیفا ۱۳ خیلی دقیق‌تر و حساب شده تر است.باید خوب دقت کنید که از کدام طرف پاسی را دریافت می‌کنید و برای حرکت بعد از صاحب شدن توپ برنامه ریزی کنید و هم‌چنین برای پاس دادن نیز باید همین برنامه ریزی‌ها را انجام دهید.

هنوز خیلی وقت مانده است که دقیقا مانند خود فوتبال بازی بسازیم؛امّا ما در فیفا ۱۳ کاری کرده‌ایم که بازی‌کننده با کنترل توپ و تصمیماتی که برای آن می‌گیرد احساس کند واقعا یک بازیکن فوتبال حرفه‌‌ای است و حس خوبی به آن دست بدهد.

-شما چگونه توانسته‌اید سیستم کنترل بهینه توپ و استفاده خوب از آن را به صورت خوب تعبیه کنید؟

-این سیستم توانایی این را دارد که تنوع بسیار بالایی به گیم‌پلی ببخشد و البته برای این که این سیستم با نواقصی مانند باگ و هر اتفاق دیگری همراه نشود نیز باید تمامی تلاش خود را به کار بگیریم که بدون اشکال آن را بسازیم.کنترل دقیق توپ چیزی است که در بازی نیاز به یک سیستم جداگانه و حساب شده دارد

-گروهی می‌گویند که صحبت تقلید در میان است و شانس دلیل فروش خوب بده است؛نظر شما در این باره چیست؟و گروهی نیز می‌گویند که غیر قابل پیش‌بینی بودن حرکات بعدی نیز چندان خوب نیست و حرکات بعدی بازیکنان نباید چندان عجیب و غریب باشند؛در این باره چطور؟

-بهتر است درباره موضوع اول صحبت نکنیم!

ببینید وقتی تو به بازیکنی مانند مسی می‌رسد؛هر حرکتی از او بر می‌آید و در دنیای واقعی او توانایی دارد که پاس دهد،شوت بزند،دریبل کند و یا هر کاری دیگری؛بنا بر این در بازی ما نیز بازیکنان زیادی وجود دارند که می‌توانند حرکات مختلفی انجام دهند و شما را غافل‌گیر کنند؛هم‌چنین شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

وقتی توپ به روی پای بازیکنی می‌رود باید حس کرد که صحنه طبیعی است و بی‌روح نیست؛به همین دلیل باید حرکات بعدی نیز طوری باشد که از پیش برنامه‌ریزی شده نباشند و ممکن است بازیکن حریف شما را هل دهد،تکل بزند،تحت فشار قرار دهد و یا…هم‌چنین گاه مدافعان حریف حرکات اشتباهی نیز انجام می‌دهند که بر نمی‌گردد به هوش مصنوعی بازی و این نیز در راستا همان تصمیمات است و بعضی وقت‌ها ممکن است در پی اشتباه یک مدافع حریف بتوانید دروازه تیم مقابل را باز کنید.

-سازندگان بازی بار‌ها و بار‌ها اشاره به هوش مصنوعی خوب بازیکنان در فیفا ۱۳ داشته‌اند؛این بدان معنی است که مدافعان سایه به سایه مهاجمان را تعقیب می‌کنند و این موضوع تاثیر زیادی در درجه سختی بازی دارد؟

-باور کنید این چیز بدی نیست و بر عکس می‌تواند فکر شما را باز کند!با این روش که شما را مجبور می‌کند برای پیدا کردن راهی بهتر و آسان‌تر برای گل زدن و تاکتیکی جدید فکر کنید و این کمک زیادی به فوتبال دوستان می‌کند.

زمانی که یک مدافع حریف به سوی شما می‌آید تا توپ را از چنگ مهاجم شما در بیارد،شما دستتان باز است تا انتخاب کنید که پاس دهید؛دریبل کنید و یاحتی تمارز به خطا کنید و شما هم باید پا به پای هوش مصنوعی بازی با هوش باشید و حرکات عاقلانه انجام دهید.

-همان طور که گفتید نوآوری و آیتم‌های جدید زیادی در فیفا ۱۳ گنجانده شده‌اند و بیش‌تر بازی‌کننده‌ها نیز از این موضوع استقبال کامل می‌کنند و دوست دارند که این اتفاق بیفتد؛این تغییرات تا چه حد برای شما چالش برانگیز و سخت بوده است؟

-من و دیگر سازندگان فیفا تا کنون هیچ وقت احساس بهترین بودن نکرده‌ایم و مغرور نشده‌ایم و تنها هدف‌مان این بوده است که سری فیفا را به نقطه‌ای برسانیم که دست نیافتنی باشد.وقتی کسی بازی می‌سازد که میانگین نمراتش ۹۰ است مجبور است دنباله‌ای شایسته برای آن دست و پا کند.در نتیجه ما هیچ وقت مغرور نشده‌ایم و همواره نقاط بالاتر هدف ما بوده‌اند.

در فیفا ۱۲ اضافه شدن موتور ایمپک انجین که اشکالاتی داشت و ما آن را در فیفا ۱۳ رفع خواهیم کرد به همراه هوش مصنوعی خوب و سیستم دفاعی عالی؛توانست کمک زیادی به خشنودی طرفداران از فیفا کند؛ما نیز ملزم هستیم هم آن امکانات را قدرت ببخشیم و هم امکانات جدیدی اضافه کنیم.

علاوه بر این‌ها سیستم دریبل‌های فیفا ۱۳ نیز به جرئت می‌توان بگویم که عالی است.هر بازیکنی به سبک خودش دریبل می‌زند و دریبل‌ها دیگر مصنوعی و بی‌روح نیستند و شما شاهد حرکات تکنیکی اعجاب انگیز و جالب و در عین حال واقعی در فیفا ۱۳ خواهید بود.

-پشتیبانی از کینکت می‌تواند در فیفا ۱۳ عالی باشد؛کمی درباره آن توضیح دهید و بگویید که آیا عکس‌العمل داوران در برابر پرخاش‌گری بازیکنان نیز در بازی وجود دارد و طبیعی است؟

-ما بر این باور بودیم که استفاده از کینکت می‌توان کمک بسیار بسیار زیادی به هیجان انگیز‌تر شدن فیفا ۱۳ بکند.بر زبان آوردن تاکتیک‌ها،تعویض‌ها،دستور دادن به بازیکنی برای نفوذ و همه این‌ها می‌توانند بدون نگه داشتن بازی(Stop) فوق‌العاده جالب باشند.

هم‌چنین پشتیبانی از کینکت در فیفا ۱۳ در بخش مجبوب Career Mode نیز تاثیر زیادی خواهد داشت و غافل‌گیر کننده‌ خواهد بود؛درباره دیگر سؤال‌تان بهتر است تا زمان عرضه بازی صبر کنید!

-بزرگ‌ترین مشکلات و موانعی که شما برای تولید سالانه بازی با آن همراه هستید چه هستند؟

-به نظر من بزرگ‌ترین مشکل ما چالش ما فرصت کم ما است؛باور کنید در یک سال خیلی سخت است که این همه تغییرات در بازی گنجاند و یک بازی همه فن حریف را عرضه کرد.

در طی این سال‌ها ما مراحل سخت و دشوار فراوانی را سپری کرده‌ایم و همه آن‌ها را تحمل کرده‌ایم تا رضایت طرفداران را به دست بیاوریم.

هم‌چنین خوش‌بختانه کارکنان EA Sports بسیار خلاق هستند و همواره ایده‌های جدیدی برای رو کردن دارند و در نتیجه ما هر سال می‌توانیم ایده و چیز جدیدی را به بازی اضافه کنیم؛امیدوارم که این روند همیشه ادامه داشته باشد.

عنوان FIFA 13 در اوایل مهر ماه برای هرچیزی که بتوان با آن بازی کرد عرضه خواهد شد!

 



خوش تیپ ترین شخصیت ها در بازی های رایانه ای